[:en]435. I’ve always been strongly determined…[:it]435. Sono sempre stato un testardo…[:]

[:en]Roberto Cavalli435. I’ve always been strongly determined…

My classmate, Elena Mannini, later to become a great designer of theatrical costumes, was working as a stylist in Florentine knitwear at Motta Angora.  She was very creative, always looking for new ideas. She brought me some white pullovers and we studied some drawings together.  I then built some artisan print frames.

The first tests, the first results, were not so bad but we knew we could do better. The dyes were not the right ones, so many things did not convince me.  I’ve always been strongly determined and I never liked mediocrity.  I did not want to face my first real client with results I was not entirely happy with.

Finally, my stubborn tests were producing something different. When I was almost satisfied, I introduced my samples to the owner of the knitwear factory. He was very happy, and in the following days sales increased.

Soon the six metre table, that in the beginning I thought would be big enough, proved not big enough for the amount of work that I was getting.  I ordered a new one, twenty metres long.  

The printing house–garage–workshop where I started creating my own prints on fabric had outlived its usefulness so I decided to move to a new studio, in Via Tagliaferri, more suited to my ambitions for growth.

I hired two assistant, one was my former classmate, Grazia Catani, and the other was Tiziano Caldini, a fifteen-year-old boy from Greve in Chianti… Between the three of us we did not add up to sixty years of age. By uniting together we built a small printing industry based on jerseys. In fact, we had to grow and became more industrial so as to produce larger volumes more quickly.

What I knew about printing, however, was not enough. I had to deepen my knowledge on the subject and I decided to find new solutions and so began to visit other printing houses in Northern Italy.

Como, the Italian capital of textile printing, became my regular destination. The Highway connecting Firenze to Northern Italy was still under construction and the Florence-Bologna stretch almost non-existent.  In the meantime I had become the owner of a blue Fiat Cinquecento with red seats and so the trip to Como did not fatigue me – I was determined to succeed.  

To be continued…

I LOVE YOU
Roberto Cavalli Blog

Roberto Cavalli[:it]Roberto Cavalli435. Sono sempre stato un testardo…

Una mia compagna di scuola, Elena Mannini, che diventò poi una grande costumista teatrale. Lavorava come stilista in un maglificio fiorentino, il Motta Angora. Era molto creativa, sempre alla ricerca di nuove idee. Mi portò alcuni pullover bianchi e insieme studiammo alcuni disegni.

Le prime prove, i primi risultati, non erano male, ma si poteva fare di meglio. I coloranti non erano quelli giusti, tante cose non mi convincevano. Sono sempre stato un testardo e la mediocrità̀ non mi è mai piaciuta. Confrontarsi con il mio primo vero cliente voleva dire collaudare la fortuna e accettare la sfida.

Finalmente le mie prove ostinate stavano producendo qualcosa di diverso. Quando fui quasi soddisfatto, presentai i miei campioni al titolare del maglificio. Fu molto contento, e nei giorni a seguire anche i risultati delle vendite furono ottimi.

Ben presto il tavolo di sei metri, che all’ini- zio mi sembrava grande, non bastava più̀ per la quantità̀ di lavoro che mi stava piovendo addosso. Ne ordinai uno di venti metri, con un pacchetto di cambiali alto almeno un centimetro, e mi misi alla ricerca di un nuovo locale. Il garage-stamperia-laboratorio aveva fatto il suo tempo.

Mi trasferii in via Tagliaferri. Assunsi due aiutanti ufficiali: una mia ex compagna di scuola, Grazia Catani, e Tiziano Caldini, un ragazzo di quindici anni che abitava a Greve in Chianti. Tutti e tre insieme non facevamo sessant’anni, ma unendoci costruimmo una piccolissima industria di stampa su pullover. Dovevamo infatti uscire a ogni costo dalla formula artistico-artigianale per arrivare a produrre di più̀ e più̀ velocemente.

Nel frattempo ero anche diventato proprietario di una Fiat Cinquecento blu con i sedili rossi. Ciò̀ che sapevo, però, non mi bastava. Dovevo approfondire le mie conoscenze in materia, e per trovare nuove soluzioni decisi di cominciare a visitare altre stamperie del Nord Italia. Como, la capitale italiana della stampa tessile, divenne meta fissa dei miei viaggi. L’Autostrada del sole era ancora in costruzione e il tratto Firenze-Bologna quasi inesistente. Non sentivo la fatica e nulla poteva sembrarmi un ostacolo.

Continua…

I LOVE YOU
Roberto Cavalli Blog

Roberto Cavalli[:]

5 replies
  1. Mariachilelli
    Mariachilelli says:

    Non si puó abbandonare nel momento del bisogno…chi ti ha dato L onore e la dignitá … non si abbandona mai la Barca,anche se sta andando a fondo!
    Se potrei lavorare per lei lo farei con onore e senza tante pretese ????

Comments are closed.